بیوگرافی محترم الحاج احمدشاه فقیری

محترم الحاج احمدشاه فقیری فرزند ارشد مرحوم فقیراحمد در سال 1329 هجری خورشیدی در قریه صوفیان ولسوالی انجیل ولایت هرات در یک خانواده کاملا متدین دیده به جهان گشودند. ایشان تحصیلات ابتدایی خویش را در مکتب ملدان ولسوالی انجیل به اتمام رساندند و پس از سپری نمودن دوره متوسطه در لیسه سلطان غیاث الدین غوری، نهایتا از مکتب سیفی هرات فارغ گردیدند. آقای فقیری در سال 1354 هجری خورشیدی ازدواج نمودند و حاصل ازدواج شان پنج پسر و دو دختر میباشد.
آقای فقیری از همان آوان جوانی در تلاش انجام وظیفه و پیدا نمودن رزق و روزی حلال برای خود و خانواده خویش بودند و درین راستا رنج ها و زحمات زیادی را متقبل شدند. داشتن پشتکار فراوان،‌ صبر و تحمل طاقت فرسا و اراده و عزم آهنین ایشان برای رشد و پیشرفت از همان ابتدا در وجود ایشان موج میزد که نهایتا از ایشان چنین شخصیت محبوب و بین المللی در افغانستان ساخته است.
تاجر سرشناس و بین المللی افغانستان، از سال 1349 هجری خورشیدی به پیشه تجارت روی آوردند و آن را به مثابه اینکه تجارت شغل پیامبر بزرگ اکرم (ص) میباشد، با دیانت و صداقت به پیش بردند. آقای فقیری کسب و کار خویش را از یک دکان در مرکز شهر هرات آغاز نمودند و با رونق یافتن کسب و کارشان به کشورهای همسایه و همچنین کشورهای عربی جهت انجام امور تجارتی سفر نمودند. ایشان از آغاز فصل جدید زندگی خویش به عنوان تاجر ملی افغانستان بارها و بارها به کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، امریکا و استرالیا برای اشتراک در نمایشگاه ها، کنفرانس ها و امضای قرار داد های تجاری سفر نمودند.
بزرگمرد موفق عرصه صنعت، درجهت ایجاد فضای مناسب کاری برای مردم خویش و همچنین ایجاد کارخانه های معتبر و ملی برای رسیدن جامعه به خودکفایی ملی، مصمم شدند تا تولیدات داخلی را راه اندازی نمایند. به همین منظور اولین و بزرگتری کارخانه موتور سیکلت بنام پامیر سیکلت را در سال 1381 خورشیدی، سپس کارخانه زلال موفق را در سال 1389 خورشیدی و متعاقبا کارخانه تولیدی و صنعتی سولر اعتماد (برق آفتابی) را در سال 1398 خورشیدیی، شرکت تولید پریفورم فرداد را در سال 1399 خورشیدی و شرکت تولید گاز CO2 را در سال 1399 در شهرک صنعتی ولایت هرات تاسیس نمودند.
شخصیت خییر و مهربان افغانستان اما،‌ بخش قابل توجهی از ثروت خویش را وقف امور خیریه نموده است. ایشان از 30 سال به اینطرف و از همان آوان جوانی با رونق یافتن کسب و کار و تجارت شان همواره حامی و در کنار مردم بی بضاعت و مستضعف خویش در بخش های مختلف توزیع مواد غذایی، معارف و صحت بودند. انگیزه و شوق فراوان ایشان در دستگیری و استعانت به مردم نیازمند در نهایت مسبب ایجاد یک بنیاد خیریه در سال 1393 خورشیدی، کلینیک صحی خیریه مجهز با ده پایه دستگاه دیالیز در سال 1397 خورشیدی و موسسه تعلیمی خصوصی خیریه در سال 1398 خورشیدی گردید، که بتوانند کمک های مالی،‌ غذایی، صحی و تعلیمی خویش را بصورت منسجم و سیستماتیک به دسترس مردم نیازمند و مستضعف جامعه قرار دهند که هزاران خانواده نیازمند بخصوص زنان ازین خدمات ارزشمند سالانه مستفید میگردند.
حامی زنان مستضعف و بی بضاعت کشور، جناب آقای فقیری با این طرز فکر که زنان افغانستان بیشترین قشر آسیب پذیر جامعه ما هستند و چالش ها و مشکلات فراوان ناشی از فقر و جهل و حس مردسالاری در کشور ما، آن ها را از هر لحاظ به حاشیه کشانده است،‌ حالانکه در دین مبین اسلام،‌ فرمایشات ذات اقدس الهی و سخنان گوهر بار پیامبر اکرم (ص) همواره بر حفظ حرمت و جایگاه زنان بوده است. بر مبنای همین ایده های اسلامی و ملی،‌ جناب آقای فقیری اکثریت امور خیریه خویش چه در بخش مالی و مواد غذایی و چه در بخش صحت و معارف را به بانوان بی بضاعت اختصاص داده اند.
شخصیت سرشناس، صاحب رسوخ و مردمدار افغانستان،‌ محترم الحاج احمدشاه فقیری همواره تلاش نموده اند تا در بین مردم خود در راستای خدمت رسانی به اقشار مختلف مردم خویش به عنوان شخصیت ذی نفوذ و تاثیر گذار در حل منازعات و چالش های بوجود آمده،‌ نقش موثر و سازنده خویش را ایفا نمایند. برعلاوه با ایجاد دفتر ارتباطات مردمی خویش، تلاش ورزیده اند تا همواره با اقشار مختلف مردم به ارتباط بوده و جویای احوال و مشکلات شان باشند.
در نهایت با توجه به آنچه خواندید،‌ محترم الحاج احمدشاه فقیری شخصیت متدین، تاجر سرشناس و بین المللی افغانستان و بزرگمرد خییر و نیکوکاریست که قلب شان برای مردم کشورشان میتپد و همواره در تلاش ایجاد رفاه اجتماعی،‌ توسعه و ترقی کشور، رسیدن به خودکفایی ملی، ایجاد زمینه های کاری برای مردم خویش و خدمت رسانی به مردم نیازمند و بی بضاعت بخصوص زنان در بخشهای مختلف توزیع مواد غذایی، مالی، صحت و معارف کشور هستند.